Fire veje til et gladere studieliv

Det er ikke altid let at være glad og vise overskud overfor omverdenen. Nogle gange kommer man ind i perioder, hvor det kan være sværere at se lyset for enden af tunnelen, og hvor dagene bare ser lidt mere grå ud end de ellers har været, hvilket kan påvirke ens indsats på studiet. Dog er der måder hvorpå de grå skyer kan blive til en blå himmel, og du kan opnå et gladere studieliv.

 

Snak om problemerne

Hverdagen er ikke altid lutter lagkage. Ting opstår, og pludselig sidder man med problemstillinger og triste tanker, man skal tage stilling til, hvilket kan være ekstremt hårdt. Men det er vigtigt ikke at sidde med problemerne alene. Ens omgangskreds elsker ikke kun en, når man er i højt humør. Dårligt humør og triste episoder rammer os alle, og venner, familie og studiekammeraterne er der bestemt også i de hårde tider. Det er utrolig vigtigt at åbne op, så bægeret ikke ender med at flyde over. Om man så går i gymnasiet eller er startet på videregående uddannelse, kan der være problemer og stress i forhold til lektier og afleveringer men også i ens ikke-studierelaterede liv.

Er dine venner og familie ikke til rådighed, når der er brug for det– eller føler du måske ikke, at du er klar til at dele det, du går med, på nuværende tidspunkt med dem, kan du altid overveje en psykolog. Der findes utallige af psykologer landet over, om du så søger en psykolog i Ringsted eller Århus. Det kan være utrolig gavnligt at få luftet ud i problemerne og løftet sit humør.

Vær tilfreds med dig selv

Nogle er værre end andre, men overordnet ses det ofte, at folk er alt for hårde ved sig selv, især når det kommer til udseendet og kvalifikationer. Specielt på uddannelserne, hvor folk generelt er relativt unge, kan der hurtig opstå usikkerhed omkring sig selv.

På studiet kan mange hurtigt føle, at det man udfører ikke er godt nok, og at konstant skulle stille folk tilfredse er ekstremt svært. Dertil kommer det udseendemæssige, hvor folk har en tendens til at være meget selvkritiske, og en delle her og der bliver ens største problem. Enten skal du lære at elske dig selv, som du er, så du kan få ro i din sjæl og i stedet rent faktisk nyde livet med positive tanker om dig selv.
Ellers skal du droppe tankerne om, at du burde træne og spise sundt, og i stedet rent faktisk gøre det. Det kan også være, at behandlinger som eksempelvis botox eller restylane er det, der vil gøre dig gladere for dig selv.

Prøv at finde ud af, hvad det helt konkret er, du er utilfreds med og vurder, om du selv skal lære at leve med det, eller om du i stedet skal gøre en indsat og ændre det.

 

Gør en ende på lidelserne

Vi går alle rundt med et eller andet, som generer os. Det kan være ondt i ryggen, konstante hovedpiner eller problemer med hørelsen. Når man går på et studie, kan dette føles som en ekstra tung byrde, i det man har travlt med andre ting og ikke mindst ønsker at passe ind og have det godt socialt.

I stedet for at skubbe problemerne væk, bør du opsøge hjælp og gøre noget aktivt med det samme. Får du lindret smerten og gjort noget ved problemet, vil du kunne opleve langt højere glæde i din hverdag på studiet, da generne er væk. Det kan være en tur til en fysioterapeut er løsningen, eller at du i stedet skal ud og investere i et høreapparat.

 

Omgiv dig med positive mennesker

Det fleste af os har en i venne- eller studiegruppen, der konstant skal komme med negative bemærkninger og hakke ned på ting. Utilfredsheden kan påvirke ens eget humør og skade ens egen ellers glade hverdag. Du bør derfor tænke over, hvem du omgiver dig med og hvor ofte. Er du sammen med glade mennesker, vil det modsat kunne påvirke din glæde i den positive retning.

 

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *