Spis dig til mere overskud

Ønsker du større og mere overskud i hverdagen til bedre at kunne klare dig gennem eksempelvis uddannelse eller arbejde? Så giver vi dig her 5 tips til hvordan du igennem en sundere kost og bedre livsstil kan spise dig til mere overskud.

 

  1. Skift sukker ud:
    Elsker du normalt sukkerholdige produkter? Sukker giver din krop kortvarig energi, da dette optages ekstremt hurtigt i kroppen. Din koncentrationsevne falder og du vil desuden begynde at føle dig sulten. Så dropper du det hurtigt optagne sukker, og skifter det i stedet ud med noget mere mættende eller tidskrævende mad såsom fiberholdige produkter for øget forbrænding eller grøntsager, hvor du kan bruge uanet tid og stort set spise ubegrænsede mængder, kan du sørge for at fordele dit energiniveau og slippe for at din krop bliver hurtigt træt.

 

  1. Spis grønt:
    Umiddelbart, er årstidens grøntsager mest næringsrige. Spis desuden grønt dagen lang, da det fylder din krop med diverse vitaminer og mineraler, og gå gerne efter grøntsager såsom spinat og diverse kålsorter, da disse især indeholder mineraler som din krop har brug for og er med til at sætte gang i processerne som ligger et grundlag for en energifyldt hverdag.

 

  1. Spis proteinrigt:
    Begynd allerede din dag fra morgenstunden med at spise proteinrigt. Herunder er skyr, æg, kylling, rejer og røget laks i toppen over mest proteinholdige morgenmad- og brunchrelaterede produkter. Desuden kan du fortsætte din dag med en god frokost fyldt med diverse bønner, linser og frø. Alle disse produkter fungerer ekstremt godt i en salat, som giver dig energi og overskud til resten af dagen. Øvrigt skal du holde dig fra fedtholdige produkter, herunder mættet fedt. Flere eksperter anbefaler en tommelfingerregel der siger at alt som ender på ordet ’pølse’ er no-go. Husk dog – alt med måde.

 

  1. Mængden af kulhydrat:
    Mængden af kulhydrat er essentielt for din krops velbefindende. Det er netop ting som hvidt brød og store mængder af stivelse, som dræner din krop for energi. Samtidigt, er det dog vigtigt ikke at stoppe indtagelsen af kulhydrat komplet, da kroppen i så fald nedsætter produktionen af antallet af enzymer, der bruges i forbrændingen af kulhydrater. Idéen om at droppe indtagelsen af kulhydrat helt, skal derfor være gennemtænkt.

 

  1. Ændr din tankegang:
    For at få en sundere krop, i relation til at erhverve sig mere overskud i hverdagen, er det vigtigt at også den mentale tankegang følger med. Hold derfor også din krop sund ved at ændre din tankegang om eksempelvis sundere alternativer til den usunde mad eller nye kreative opskrifter til generel inspiration i din hverdag. Er økonomien ikke til at springe ud i afprøvelse af diverse nye og sundere opskrifter, kan det være nødvendigt at tage et lån for at få råd. En sundere livsstil og mere overskud i hverdagen kan ingen sætte en pris på.

 

Derudover…
Desuden får kroppen mere energi, og du bliver generelt et gladere menneske, af at holde dig i gang med træning og aktiviteter. Herunder behøver du ikke at løbe maratonløb, men blot få noget friskt luft og fyld kroppen med positive erindringer og erfaringer i relation til at få mere både fysisk og mentalt overskud i din hverdag. Lyt ydermere til din krop, og tving ikke dig selv til at finde overskud, som ikke findes. Overskud kommer ikke fra den ene dag til den anden, men er en løbende proces at erhverve sig – en livsstil så at sige.

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *