Eksamensangst

Lider af eksamensangst – Hvad kan jeg gøre?

Går du tit i sort inde til din eksamen eller får du vejrtrækningsbesvær? Får du mavekramper af nervøsitet, inden du skal ind, eller har du svært ved at falde i søvn i dagene inden din eksamen? Så lider du formentlig af eksamensangst. Og du er ikke den eneste. Rigtig mange unge studerende lider af stress og præstationsangst, der kan sætte sig som en eksamensangst.

Men hvad kan man egentlig gøre for at slippe af med sin eksamensangst? Læs med herunder for at få et bredere perspektiv på din eksamensangst og en idé om, hvordan du kan behandle den.

Forebyggelse af eksamensangst med vejrtræningsøvelser

Hvis man har tendens til eksamensangst op til en eksamen, så er det en god idé at være opmærksom på det, så snart man begynder at læse op til eksamen. Her er det vigtigt, at man husker at tage nogle pauser i løbet af dagen og ikke presser sig selv for hårdt. Din mentale sundhed er vigtigere end en karakter, selv om det kan være svært at huske i dagens Danmark.

En øvelse imod eksamensangst, man kan bruge hver dag, er vejrtrækningsøvelser. Her tager du 5, 10 eller 15 minutter ud af din dag til blot at sidde eller ligge ned og lytte efter din vejrtrækning. Det afhjælper både, når man føler sig stresset, og det giver et fornyet fokus til eksamensoplæsningen. Selvom det kan være svært at løsrive sig, når man føler sig stresset, så er det, det bedste man kan gøre – både for sin egen sundhed og arbejdspræstation.

Eksamensangst – problemer med at sove om natten

Eksamensangst sætter sig ofte som søvnbesvær op til eksamen. Når vi skal sove, er det meningen, at vores hoved skal have ro, men lider man af eksamensangst, så kører det nok rundt, og man får ikke den søvn, man har brug for. Det skyldes højst sandsynligt, at man har presset sit hoved for hårdt i løbet af dagen.

Men har man problemer med at sove, fordi ens hjerne ikke vil falde til ro, så er der heldigvis også nogle øvelser, man kan prøve. Du kan både bruge vejrtrækningsøvelser, men du kan også prøve meditation. Her forsøger du direkte at styre dine tanker hen i mod noget, der er afslappende og dejligt. Det kan for eksempel være, at du tænker på en kornmark eller bølgerne i havet. Du kan eventuel finde afslappende naturlyde eller en guidet meditation på nettet.

Få hjælp til din eksamensangst

Lider du af svær eksamensangst, så er det ikke noget, du selv kan kurere. Her må du have professionel hjælp, hvad enten det er fra din læge, psykolog eller en terapeut. Det kan være svært at række ud efter hjælp, men i mange tilfælde vil det være nødvendigt og vigtigt, at man gør det. Man kan eventuelt starte med at tale om det med ens familie og en lærer, hvis man er usikker på, hvor man skal gå hen for at få hjælp til eksamensangst.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *